Hippocrates:

“Uw voeding is uw geneesmiddel,
uw geneesmiddel is uw voeding”
Terug.
Onderstaande literatuursamenvatting mag niet worden gezien als reclame voor producten.
Het dient louter ter informatie over de invloed van voeding(sstoffen) op de gezondheid. Lees ook de disclaimer.

OrthoActueel.nl

 

Vette vis kan kans op hartfalen bij mannen drastisch verlagen
 

European Hearth Journal, 21 april 2009

E.B. Levitan, A. Wolk, M.A. Mittleman

"Fish consumption, marine omega-3 fatty acids, and incidence of heart failure: a population-based
prospective study of middle-aged and elderly men".

Beth Israel Deaconess Medical Center, Boston USA en Karolinska Institutet, Stockholm Zweden.

 

 

Eén portie vette vis maakt al verschil

 

Eén portie vette vis per week (gemiddeld 0,36 gram omega-3 vetzuren per dag) kan het risico van hartfalen bij mannen met 33% verlagen, zo blijkt uit een Zweeds-Amerikaans onderzoek. Dit zou te danken zijn aan de omega-3 vetzuren.

“Al eerder is aangetoond dat vette vis en omega-3 vetzuren helpen om

cardiovasculaire risico's te verminderen door een gunstig effect op de triglyceridenspiegels, bloeddruk, hartritme en de wisselvalligheid van het hartritme”, aldus hoofdauteur Emily Levitan, Ph.D.

De omega-3 vetzuren, m.n. DHA (docosahexaeeenzuur en EPA (eicosapentaeen-

zuur) worden in verband gebracht met een groot aantal gezondheidsvoordelen, inclusief een verminderde kans op hart-vaatziekten, bepaalde vormen van kanker, goede ontwikkeling van het ongeboren kind, gezondere gewrichten en invloed op het gedrag en de stemming.

 

Mannen

 

Deze nieuwe studie is een van de grootste waarin het verband is onderzocht tussen vette vis / omega-3 inname en hartfalen: er deden 39.367 Zweedse mannen (zonder voorgeschiedenis van diabetes of hart-vaatziekten) tussen de 45 en 79 jaar mee die tussen 1998 en 2004 werden gevolgd. Gedurende deze periode ontwikkelden 597 mannen hartfalen, 34 overleden.

Een recente aanbeveling van de American Heart Association is om 2 x per week vette vis te eten. Deze studie ondersteunt deze aanbeveling. Het is belangrijk te onderzoeken of dit ook geldt voor andere bevolkingsgroepen. In deze studie is alleen gekeken naar het risico voor mannen.

 

Opmerking:

recent is bekend geworden (mei 2009) dat de Nederlander maar eens in de 3 weken vis eet. Als men niet van vis houdt is het ook niet aantrekkelijk om wekelijks een harinkje te happen. Gelukkig zijn er ook goede visoliecapsules. Neem dan wel de onbewerkte (onveresterde) soort. Deze is makkelijk te herken-

nen aan de percentages omega-3 vetzuren: 18% EPA en 12% DHA.

Visolie met een hoger gehalte aan EPA en DHA is vrijwel altijd versleuteld en is derhalve niet meer natuurlijk.