Hippocrates:

“Uw voeding is uw geneesmiddel,
uw geneesmiddel is uw voeding”
Terug.
Onderstaande literatuursamenvatting mag niet worden gezien als reclame voor producten.
Het dient louter ter informatie over de invloed van voeding(sstoffen) op de gezondheid. Lees ook de disclaimer.

OrthoActueel.nl

 

Pas op voor roest!

 

Best Life dec. 2005

 

Onder deze titel verscheen er een artikel over de gevaren van ijzer (m.n. voor mannen) in het mannen lifestylemagazine BestLife (december 2005 blz. 82-84).

In dit artikel wordt dr. Jerome Sullivan van de Universiteit van Florida geciteerd: "In tegenstelling tot vrouwen, die met hun maandelijkse menstruatie een lading ijzer dumpen, hebben mannen geen goed mechanisme om van het niet gebruikte ijzer af te komen. Dat ijzer stapelt zich op en gaat overal in het lichaam letterlijk liggen roesten".

Deze hoge en onnodige ijzerdepots maken mannen gevoeliger voor hart- en vaatziekten. Maar ook neemt de kans toe op andere aandoeningen, zoals diabetes, diverse soorten kanker, levercirrose (zonder dat er sprake is van drankmisbruik) en dementie. Een overmaat aan ijzer is het best te bepalen aan de hand van het ferritinegehalte (ferritine is een eiwit dat - overtollig - ijzer aan zich bindt). De "normaalwaarden" lopen nogal uiteen: van 15 tot 300 microgram per liter bloed. Sullivan denkt dat de optimale waarde ligt tussen de 15 en 50 mcg/l.

 

Sullivan waarschuwt voor de misvatting, dat je door een te laag ijzer sloom en bleek wordt. Maar de ijzervoorraad heeft niets te maken met het zuurstofbindend  vermogen van het bloed – dat is een taak voor het hemoglobine. Bij bloedarmoede kunnen er

nog wel degelijk te volle ijzerdepots zijn!

 

Er zijn enkele mogelijkheden om het ijzer te verlagen:

 

- 2 x per jaar bloed geven is aan te bevelen.

- Thee (m.n. groene) remt de ijzeropname vanuit de voeding (en levert ook nog goede antioxidanten).

- Koffie bindt ijzer d.m.v. het daar in aanwezige chlorogeenzuur – maar beperk het gebruik tot 4 tot 5 kopjes per dag.

  Koffie bevat een scala aan antioxidanten en zou bescherming bieden tegen diabetes  type 2.

- Volle graanproducten, vooral ongepelde rijst, bevat inositolhexafosfaat (IP6) dat ook het vermogen heeft om ijzer aan  zich te

  binden en af te voeren.

- Aubergines bevatten nasunine, een stofje dat ijzer opruimt.

- Hardlopen en andere duursporten verlagen het ferritinegehalte.

 

Rust roest

 

De Amerikaanse patholoog dr. Leo  Zacharski*):

  "Bij een hartritmestoornis gaat er iets mis in de elektrische prikkelgeleiding van het hart. Niet zelden is abusievelijk  

  neergekwakt overtollig ijzer de oorzaak van zo'n kortsluiting. Bij intensieve sport (vooral duurlopen) raak je telkens

  wat Ijzer kwijt”.

- Beperk de consumptie van van lever en vlees (rund, varken, lam, wild). Dit bevat grote hoeveelheden makkelijk  opneembaar

 heamijzer. Sullivan: “Vervang vlees meer door vis. Bovendien krijg je dan ook een portie hartvriendelijke  (omega-3)

  vetzuren  binnen”.

- Zacharski waarschuwt tenslotte voor het achteloos slikken van multivitamines. De meeste bevatten ijzer! Hij stelt dat het

  moeilijk is in Nederland om aan een ijzervrije vitaminepil te komen,  m.u.v. dure buitenlandse producten.**)  
Zacharski:
"Voor verreweg de meeste mannen geldt dat geen vitaminepil beter is dan een met ijzer!"

 

*) Zacharski is hoofdauteur van het artikel: “The Iron (Fe) and Atherosclerosis Study (FeAST): A Pilot Study of Reduction

of Body Iron Stores in Atherosclerotic Peripheral Vascular Disease”

American Heart Journal 139(2):337-345, 2000. Volledige artikel in Engels

 

**) Tegenwoordig is er een Nederlands merk dat zowel mineraalvrije, dus ijzervrije, multivitamines als ijzervrije multimineralen levert.