Hippocrates:

“Uw voeding is uw geneesmiddel,
uw geneesmiddel is uw voeding”
Terug.
Onderstaande literatuursamenvatting mag niet worden gezien als reclame voor producten.
Het dient louter ter informatie over de invloed van voeding(sstoffen) op de gezondheid. Lees ook de disclaimer.

OrthoActueel.nl

 

Omega-3 verhoogt verzadiging bij afvallen

 

Voorpublicatie online op 14 juni 2008

Dolores Parra, A. Ramel, N. Bandarra, M. Kiely, J.A. Martinez, I. Thorsdottir
“A diet rich in long chain omega 3 fatty acids modulates satiety in overweight and obese volunteers

during weight loss”.

Appetite.

 

Lange-keten omega-3 vetzuren hebben een invloed op de postprandiale (na de maaltijd) hongergevoelens gedurende een periode van afvallen m.b.v. energiebeperking.

Het belang van de omega-3 vetzuren in de diëtaire behandeling van overgewicht zal verder moeten worden onderzocht. Zeker als ze een verbetering kunnen geven in de therapietrouw aangaande veranderingen in van de voedingsgewoonten die van belang zijn voor gewichtsverlies en het behoud daarvan. Onderzoekers aan de Universiteit van Navarra, Universiteit van IJsland en het Universiteitscollege Cork komen met deze bevinding.

Zij rekruteerden 232 overgewichtige en obese vrijwilligers, gemiddelde leeftijd 31, gemiddelde BMI (Body Mass Index) 28,3.

Er werden twee willekeurige groepen gevormd die een energiebeperkend dieet kregen gedurende
8 weken. Eén groep kreeg daarbij 260 mg  omega-3 vetzuren gesuppleerd; de andere groep kreeg 1300 mg omega-3.

In de laatste twee weken van dit regime werden de metingen verricht.

 

Meer Omega-3: minder honger

 

De groep met de hoogste inname omega-3 bleek minder last te hebben van hongergevoel net na de testmaaltijden, maar ook

twee uur na de testmaaltijd was het hongergevoel minder.

Bloedanalyse toonde aan dat een hogere omega-3 concentratie en een verbeterde omega-3 - omega-6 ratio verband hield met

een hoger verzadigingsgevoel.

Dit zou kunnen betekenen dat voeding met een hoger gehalte omega-3 vetzuren een hoger verzadigingsgevoel geven waardoor mensen beter hun energiebeperkende dieet kunnen volhouden.

 

Opmerking: Als bovenstaande bevindingen kloppen is er een interessante mogelijkheid bijgekomen om mensen niet alleen te voorzien van gezondheidsbevorderende vetzuren, maar ook een zekere assistentie te geven bij het volhouden van het dieet. Let er bij de keuze van een supplement op dat het geen veresterd product is (dus met de natuurlijke 30% omega-3 en dat het product niet ranzig is).

Al eerder was duidelijk geworden dat ook eiwitten een hogere verzadiging geven. Dit in tegenstelling tot (snelle) koolhydraten die het hongergevoel aan lijken te wakkeren.