Hippocrates:

“Uw voeding is uw geneesmiddel,
uw geneesmiddel is uw voeding”
Terug.
Onderstaande literatuursamenvatting mag niet worden gezien als reclame voor producten.
Het dient louter ter informatie over de invloed van voeding(sstoffen) op de gezondheid. Lees ook de disclaimer.

OrthoActueel.nl

 

Wageningen universiteit: kalium helpt bloeddruk te verlagen

 

Arch Intern Med. 2010;170(16):1501-1502

 

Linda A.J.van Mierlo, MSc; Arno Greyling, MSc; Peter L.Zock, PhD; Frans J.Kok, PhD; Johanna M.Geleijnse, PhD

 

 

 

Verhoging van de inname van kaliumzouten kan een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van de bloeddruk, aldus onderzoekers van Wageningen University en Unilever in het tijdschrift Archives of Internal Medicine. Men schat dat het gunstige effect van kalium vergelijkbaar is met de bloeddrukverlaging die men kan bereiken door het gebruik van natrium bijna te halveren. De belangrijkste bron van natrium in onze voeding is keukenzout (natriumchloride / NaCl).

 

Voedingsenquêtes doorgespit

 

De auteurs hebben PubMed doorzocht en hebben wereldwijd contact opgenomen met gezondheidsautoriteiten om data te verzamelen van nationale enquêtes over voeding en de kaliuminname tussen 1990 en 2009. In totaal zijn gegevens van meer

dan 1000 personen verwerkt.

 

Kaliuminname

De studie toont aan dat de gemiddelde inname van kalium in 21 landen, waaronder de VS, China, Nieuw Zeeland, Duitsland en Nederland schommelt tussen de 1,7 tot 3,7 gram per dag. Deze inname is beduidend lager dan de 4,7 gram per dag, die wordt aanbevolen. De nieuwe ADH in de Europese Unie is overigens 2 gram. Kalium treft men vooral aan in tomaten en bananen. Verder in groente, aardappelen, melk, noten en volkorenproducten. Suppleren met kaliumhoudende voedingssupplementen is ook een mogelijkheid.